Avbrott

Aktuella avbrott

Här nedan kan du se information om aktuella avbrott. Vid avbrott för el och fjärrvärme uppdaterar vi sidan med information snarast möjligt.

För att rapportera ett avbrott eller driftstörning på elnät eller
fjärrvärme till oss, ring 031-336 96 70.

Innan du anmäler ett elavbrott

Det kan finnas olika anledningar till att det har blivit strömavbrott hos just dig. Anledningen kan vara att det har blivit ett avbrott i vårt elnät eller så kanske en säkring har löst ut i just ditt hem.
För att undersöka detta måste du alltid kontrollera din egen anläggning först. Lättast är att kolla med din granne. Om grannen inte heller har ström, så ligger troligen felet på elnätet och då behöver vi veta detta och du kan kontakta Kundservice.
Om din granne har ström får du börja kolla över din egna fastighet om felet kanske ligger där.

Strömlöst bara hos dig – undersök själv först!
  • Kolla om din jordfelsbrytare kanske har löst ut? Skulle den ha löst ut, försök slå till den.
  • Skruva ur eller slå från säkringarna i din elcentral.
  • Skruva i eller slå till säkringarna en och en tills jordfelsbrytaren löser ut igen.
  • Skruva ut eller slå från den säkring som orsakade utlösningen av jordfelsbrytaren.
  • Kontrollera apparater anslutna på den grupp som orsakade utlösningen.
  • Skulle du inte hitta felet själv, kontakta en installatör.

Delvis strömlös – beror på?

Kolla alltid säkringarna i din elcentral först. Skulle det vara så att symbolerna L1, L2, L3 saknas kan det bero på två saker.

  • Någon av dina mätarsäkringar är sönder.
  • Du saknar ström fram till din anläggning.

Om inget syns på mätarsäkringarna – slå från huvudströmbrytaren och byt plats på säkringarna. Slå till huvudströmbrytaren igen och kolla om felet har flyttat sig. Då har troligen andra delar i huset blivit strömlösa.
Skulle det vara så att felet flyttar sig så är en av säkringarna trasig. Byt då ut den trasiga säkringen och du bör ha strömmen tillbaka.

Ersättning vid elavbrott

Vid ett elavbrott kan du ha rätt till ersättning och skadestånd. Läs mer på sidan om Konsumenträtt.

Tips och råd vid ett längre elavbrott

El- och värmeavbrott kan inträffa och pågå under en längre tid. Under vinterhalvåret, när det är det kallt och mörkt i Sverige, kan det bli extra besvärligt. Har du vad du behöver för att klara ett längre elavbrott i ditt hem? Hur håller du värmen? Hur får du tag på vatten? Och hur lagar du mat?

Energimyndigheten ger tips och råd om vad du kan göra för att förebygga och lindra konsekvenser som ett längre elavbrott innebär. Läs mer här.


Senaste nytt

Partille Energis åtgärder kring corona

Vi på Partille Energi har fokus på att säkerställa leveranserna av el och fjärrvärme även vid en större smittspridning av covid -19 i samhället. Vi arbetar också aktivt för att minska risken för smitta i vår kundservice så att vi kan hålla en god servicenivå. Om du har ett ärende till vår kundservice rekommenderar vi […]

Att tänka på när du väljer elhandelsbolag

Har du blivit kontaktad av elhandelsförsäljare per telefon eller ute på stan som lovar dig mycket lägre elkostnader om du tecknar ett avtal med dem? Här nedanför finns lite fakta och några goda råd som kan vara bra att känna till när du väljer elhandlare. – Det går att jämföra och välja elhandelsbolag på bland […]

Alla nyheter