Avbrott

Aktuella avbrott

Här nedan kan du se information om aktuella avbrott. Vid oplanerade större avbrott uppdaterar vi sidan så snart som möjligt. Information om planerade avbrott läggs ut i samband med att avbrottet startar.

När vi planerar ett avbrott försöker vi anpassa tiden så att avbrottet medför så lite störningar som möjligt, men ibland kan det ändå komma olägligt. Av säkerhetsskäl vill vi undvika arbete med planerade avbrott på kvällar och nätter.

För att rapportera ett avbrott eller driftstörning på elnät eller
fjärrvärme till oss, ring 031-336 96 70.

Innan du anmäler ett elavbrott

Det kan finnas olika anledningar till att det har blivit strömavbrott hos just dig. Anledningen kan vara att det har blivit ett avbrott i vårt elnät eller så kanske en säkring har löst ut i just ditt hem.
För att undersöka detta måste du alltid kontrollera din egen anläggning först. Lättast är att kolla med din granne. Om grannen inte heller har ström, så ligger troligen felet på elnätet och då behöver vi veta detta och du kan kontakta Kundservice.
Om din granne har ström får du börja kolla över din egna fastighet om felet kanske ligger där.

Strömlöst bara hos dig – undersök själv först!
  • Kolla om din jordfelsbrytare kanske har löst ut? Skulle den ha löst ut, försök slå till den.
  • Skruva ur eller slå från säkringarna i din elcentral.
  • Skruva i eller slå till säkringarna en och en tills jordfelsbrytaren löser ut igen.
  • Skruva ut eller slå från den säkring som orsakade utlösningen av jordfelsbrytaren.
  • Kontrollera apparater anslutna på den grupp som orsakade utlösningen.
  • Skulle du inte hitta felet själv, kontakta en installatör.

Delvis strömlös – beror på?

Kolla alltid säkringarna i din elcentral först. Skulle det vara så att symbolerna L1, L2, L3 saknas kan det bero på två saker.

  • Någon av dina mätarsäkringar är sönder.
  • Du saknar ström fram till din anläggning.

Om inget syns på mätarsäkringarna – slå från huvudströmbrytaren och byt plats på säkringarna. Slå till huvudströmbrytaren igen och kolla om felet har flyttat sig. Då har troligen andra delar i huset blivit strömlösa.
Skulle det vara så att felet flyttar sig så är en av säkringarna trasig. Byt då ut den trasiga säkringen och du bör ha strömmen tillbaka.

Avbrottsinformation i fastighet

Är du fastighetsägare med hyresgäster kan det vara bra att känna till att du har ett ansvar att förmedla avbrottsinformation vidare till dem. Här nedanför finns det färdiga blanketter som du gärna får skriva ut och använda.

Ersättning vid elavbrott

Vid ett elavbrott kan du ha rätt till ersättning och skadestånd. Läs mer på sidan om Konsumenträtt.

Tips och råd vid ett planerat elavbrott

Vid ett planerat avbrott är det bra att stänga av eller dra ut kontakterna till ömtålig elektronik och apparater. Även tvätt- och diskmaskin bör stängas av. Om strömavbrottet varar mer än tre timmar kan det också vara bra att fylla vatten i kastruller och tomma flaskor.

Mat i kylskåp håller sig kall i cirka 4 timmar om man inte öppnar dörren i onödan. Är det vinter och kallt är ett alternativ att förvara kyl- och frysvaror utomhus. I frysen håller sig maten i minst 24 timmar om man inte öppnar dörren i onödan. En bra isolerad och välfylld frys håller maten fryst i upp till 48 timmar. 

Tips och råd vid ett längre oplanerat elavbrott

El- och värmeavbrott kan inträffa och pågå under en längre tid. Under vinterhalvåret, när det är det kallt och mörkt i Sverige, kan det bli extra besvärligt. Har du vad du behöver för att klara ett längre elavbrott i ditt hem? Hur håller du värmen? Hur får du tag på vatten? Och hur lagar du mat?

Energimyndigheten ger tips och råd om vad du kan göra för att förebygga och lindra konsekvenser som ett längre elavbrott innebär. Läs mer här.


Senaste nytt

Alla nyheter