Avbrott

Aktuella avbrott

Här nedan kan du se information om aktuella avbrott. Vid avbrott för el och fjärrvärme uppdaterar vi sidan med information snarast möjligt.

För att rapportera ett avbrott eller driftstörning på elnät eller
fjärrvärme till oss, ring 031-336 96 70.

Innan du anmäler ett elavbrott

Det kan finnas olika anledningar till att det har blivit strömavbrott hos just dig. Anledningen kan vara att det har blivit ett avbrott i vårt elnät eller så kanske en säkring har löst ut i just ditt hem.
För att undersöka detta måste du alltid kontrollera din egen anläggning först. Lättast är att kolla med din granne. Om grannen inte heller har ström, så ligger troligen felet på elnätet och då behöver vi veta detta och du kan kontakta Kundservice.
Om din granne har ström får du börja kolla över din egna fastighet om felet kanske ligger där.

Strömlöst bara hos dig – undersök själv först!
  • Kolla om din jordfelsbrytare kanske har löst ut? Skulle den ha löst ut, försök slå till den.
  • Skruva ur eller slå från säkringarna i din elcentral.
  • Skruva i eller slå till säkringarna en och en tills jordfelsbrytaren löser ut igen.
  • Skruva ut eller slå från den säkring som orsakade utlösningen av jordfelsbrytaren.
  • Kontrollera apparater anslutna på den grupp som orsakade utlösningen.
  • Skulle du inte hitta felet själv, kontakta en installatör.

Delvis strömlös – beror på?

Kolla alltid säkringarna i din elcentral först. Skulle det vara så att symbolerna L1, L2, L3 saknas kan det bero på två saker.

  • Någon av dina mätarsäkringar är sönder.
  • Du saknar ström fram till din anläggning.

Om inget syns på mätarsäkringarna – slå från huvudströmbrytaren och byt plats på säkringarna. Slå till huvudströmbrytaren igen och kolla om felet har flyttat sig. Då har troligen andra delar i huset blivit strömlösa.
Skulle det vara så att felet flyttar sig så är en av säkringarna trasig. Byt då ut den trasiga säkringen och du bör ha strömmen tillbaka.

Avbrottsinformation i fastighet

Är du fastighetsägare med hyresgäster kan det vara bra att känna till att du har ett ansvar att förmedla avbrottsinformation vidare till dem. Här nedanför finns det färdiga blanketter som du gärna får skriva ut och använda.

Ersättning vid elavbrott

Vid ett elavbrott kan du ha rätt till ersättning och skadestånd. Läs mer på sidan om Konsumenträtt.

Tips och råd vid ett längre elavbrott

El- och värmeavbrott kan inträffa och pågå under en längre tid. Under vinterhalvåret, när det är det kallt och mörkt i Sverige, kan det bli extra besvärligt. Har du vad du behöver för att klara ett längre elavbrott i ditt hem? Hur håller du värmen? Hur får du tag på vatten? Och hur lagar du mat?

Energimyndigheten ger tips och råd om vad du kan göra för att förebygga och lindra konsekvenser som ett längre elavbrott innebär. Läs mer här.


Senaste nytt

Sommaröppettider i Kundservice

Nu är sommaren här och med den kommer också semestertider. Från den 15 juni till 14 augusti har Kundservice lunchstängt kl 12-13. I övrigt har vi öppet som vanligt helgfri måndag till torsdag kl 8-17 och helgfria fredagar kl 8-15. Ring oss på 031-336 96 60 eller mejla kundservice@partilleenergi.se. Har du en felanmälan utanför kontorstid […]

Partille Energis åtgärder kring corona

Vi på Partille Energi har fokus på att säkerställa leveranserna av el och fjärrvärme även vid en större smittspridning av covid -19 i samhället. Vi arbetar också aktivt för att minska risken för smitta i vår kundservice så att vi kan hålla en god servicenivå. Om du har ett ärende till vår kundservice rekommenderar vi […]

Alla nyheter