Har du blivit kontaktad av elhandelsförsäljare per telefon eller ute på stan som lovar dig mycket lägre elkostnader om du tecknar ett avtal med dem? Här nedanför finns lite fakta och några goda råd som kan vara bra att känna till när du väljer elhandlare.
– Det finns ca 140 olika elhandelsbolag att välja mellan i Sverige. På elpriskollen.se kan du jämföra elhandelsbolag på bland annat pris och miljö.
– Sedan hösten 2019 sammanställer Konsumenternas Energimarknadsbyrå en lista över de elhandelsbolag som fått flest klagomål. Listan kan vara bra att känna till när du ska välja. Du hittar den här.
– Var försiktig när du lämnar en fullmakt till ett bolag via telefon, internet eller i butik så att inte fullmakten ger större befogenheter än vad du har tänkt dig. Ett exempel är att fullmakten kan ge bolaget rätt att bryta det avtal du har med din nuvarande leverantör även om det medför att du får en brytavgift.
– Det finns förmedlingstjänster som gör upphandlingar och byten till ett annat elbolag åt dig. Tänk på att de ofta byter till det elbolag som erbjuder förmedlaren bäst ersättning. Det är inte alltid bästa pris eller villkor för dig.
– Du har 14 dagars ångerrätt om du har blivit uppringd och har tecknat ett elhandelsavtal via telefon. Ångerrätten gäller också om du har skrivit på ett avtal ute på stan.
– Vid telefonförsäljning gäller sedan 2018 att du ska ges möjlighet att skriftligt acceptera företagets erbjudande efter att samtalet har avslutats. Utan den skriftliga accepten är avtalet inte giltigt.
– Alla elkunder måste ha både ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Partille Energi Nät AB har Göteborg Energi Din El AB som anvisad elhandlare. Om du är elnätskund hos Partille Energi Nät AB, men inte aktivt har valt elhandelsföretag har du alltså automatiskt ett elhandelavtal hos Göteborg Energi Din El AB.
Senaste nyheter
Alla nyheter →Vi får ett gott omdöme från oberoende granskare
I en tid av stigande energipriser visar Partille Energi hur ett modernt energibolag kan erbjuda konkurrenskraftiga […]
Normal vattennivå i Aspen från 1 oktober
På grund av arbeten med Jonseredsvägen har vattennivån i Aspen av säkerhetsskäl under perioden maj-september varit […]
Kundundersökning via Svenskt Kvalitetsindex
Partille Energi ägs ytterst av alla Partillebor. Därför är det extra viktigt för oss att våra […]
Ta del av nätutvecklingsplanen 2025-2034
Energimarknadsinspektionen (Ei) har ålagt samtliga distributionsnätsföretag i Sverige ta fram en så kallad nätutvecklingsplan. Nätutvecklingsplanen på […]
Tack till alla som besökte oss på Oluffs Galej
Tack alla barn och föräldrar som kom till Partille Energis tält på Oluffs Galej lördagen den […]
Nya Mina sidor och fakturor
Sedan mitten av april har Partille Energi ett nytt kundinformationssystem. Här kan du läsa om några […]