Om du råkar ut för kortare elavbrott där något gått sönder bör du vända dig både till ditt försäkringsbolag och göra en reklamation till oss på Partille Energi.
Om ett oplanerat elavbrott varar minst i 12 timmar i följd har du normalt rätt till avbrottsersättning. Kommer elen tillbaka under kortare tid än två timmar under avbrottet räknas det som ett sammanhängande avbrott. Lägsta ersättning är 1 000 kr, men ersättningen kan vara högre beroende på avbrottets längd och din beräknade årliga nätkostnad.
Vid ett avbrott på 12-24 timmar blir ersättningen 12,5 % av den årliga nätkostnaden eller minst 1 000 kr.
Vid ett avbrott på 24-48 timmar blir ersättningen 37,5 % av den årliga nätkostnad eller minst 2 000 kr.
Därefter ökar ersättningen med ytterligare 25 % för varje påbörjad 24-timmarsperiod. Den maximala ersättningen är 300 % av den årliga nätkostnaden.
Du behöver inte själv ansöka om avbrottsersättning. Den betalas ut automatiskt på någon av de efterföljande elnätsfakturorna. Normalt sett gör vi det inom tre till sex månader.
Du kan också ha rätt till skadestånd oberoende av avbrottets längd. Konsumenter har dock inte rätt till skadestånd om vi som elnätsföretag visar att avbrottet berott på ett hinder utanför vår kontroll.
Vill du veta mer om rätten till avbrottsersättning är du välkommen att mejla eller ringa vår Kundservice. Du kan också läsa mer i Ellagen, 3 kap. 9d och på Energimarknadsinspektionens webbplats.